Klik hier voor rawfood actief in Nederland

Rawfood veel gestelde vragen FAQ

Veel fruit

Wat is rawfood? Het is een dieet binnen de lifestyle van het het rawfoodisme, waarin de aandachtspunten liggen op het in balans-zijn met lichaam en geest.
Gezonde plantaardige voeding waarin nog de levensbron aanwezig is.
Geestontspannende situaties creeren om de geest stabiel te krijgen en houden.

Rawfood wordt gezien als 'schoon' voedsel.
Onder levende voeding wordt verstaan; plantaardig voedsel het liefst puur zoals de natuur aanbiedt.
Passend bij onze handen(en bij onze tanden, nee we zijn geen vlees-eters!) onze vingers zijn uitermate geschikt voor het pellen van fruit en plukken van groenten.
Voedsel onbewerkt althans zeker niet hoger verhit dan rond de eigen lichaamstemperatuur.
Levend voedsel heeft levenskracht!

CITAAT: ,,Onbewerkte voeding bevat "prana", ofwel levensenergie. Neem bijvoorbeeld twee zonnebloempitten en rooster er één, dan bevatten ze nog steeds dezelfde voedingsstoffen. Maar plant je ze beide in de aarde, dan zal alleen de onverhitte zonnebloempit wortel schieten en uitgroeien tot zonnebloem.

Om deze levenskracht gaat het bij rawfood.
Levend voedsel heeft vaak een helende werking en kan allergieën opheffen.
Voedingvorm onbewerkt en ongekookt, vooral fruit, groenten, pitten, noten, (gekiemde)zaden en zeewier.

Is rawfood geheel plantaardig? Ja het rawfood-dieet is een plantaardig dieet. (Afgezien van sommige rawfoodisten die honing gebruiken als zoetmaker). Het is gestoeld op de kracht van het leven.(en laten leven!)

Wat is de gemakkelijkste manier om rawfoodist te worden? De beste manier om te beginnen met raw food is aan het dagelijks eten toe te voegen, om zo te wennen aan de veranderlijke eetwijze.

Begin gewoon eerst met de lekkere hapjes, eenvoudig te maken raw food-recepten, zoals bijvoorbeeld als ontbijt vers fruit en rond dit aan het eind van de ochtend af met een lekkere groente of fruit-smoothie met zoete dadels of vijgen gemixed of met raw-agavesiroop.
Tijdens de lunch kunt u stoppen met fruit en overgaan op groente en maak het feestelijk voor uzelf!
s Avonds voor ! de maaltijd een frisse rijke salade met ongebrande voorgeweekte(in water) sesamzaadjes er doorheen en wat kiemgroenten.
Rond dit af met een heerlijke noten-aardbeien t a a r t na!

In the rauwe voeding onderzoeks-literatuur is terug te vinden,beschreven in de jaren 30 door Paul Kouchakoff, dat als we gekookt voedsel eten onze lichamen enorme hoeveelheden witte bloedcellen zou produceren die zich direct haasten naar onze darmen. Een reactie van het lichaam op gekookt voedsel en het als een soort indringer zou behandelen. Als we rauw voedsel eten, of minimaal pal vooraf aan een gekookte maaltijd zouden eten, gebeurt dit niet.

Hoe komt men aan eiwitten met een rawfood-dieet? Geen dierlijke eiwitten! Eiwitten uit groene bladgroenten, deze is tevens zuurstofverrijkend, kiemgroenten zijn bijv. zeer lekker en makkelijk toepasbaar, zeer rijk aan eiwitten.
Ontkiemde peulvruchten bevatten veel proteïnen en zijn volledig verteerbaar.
Fruit, groene sappen, noten, zaden en zeewier.

En calcium? Calcium zit vooral in sesamzaden en verder ook in salades, noten, zaden, (rauwe noten en zaden worden makkelijker verteerbaar door ze vooraf een avond en nacht (afhankelijk van de soort) te laten weken) zeewier en vegasappen.
Noten zijn makkelijk te verwerken als bodem voor een mooi dessert of voor notenmelk.

Is rawfood prijzig? In het begin zeker wel, vooral ook vanwege de aanschaf van sapcentrifuges ed maar fruit, groenten en noten zijn zeker ook niet goedkoop, echter, gezondheid is onbetaalbaar en het kostbaarste bezit, een vakantie minder en een goede gezondheid in de plaats is onbetaalbaar!

Wat zijn zoal sommige gezondheidsvoordelen? De huid wordt meer egaal, hoofdpijnen en slaapgebrek worden vele malen minder, u krijgt een prima lichaamsgewicht de geest wordt meer helder en daardoor betere prestaties

Zijn aanvullingen(supplementen) nodig? B-12 supplement jazeker noodzakelijk!! Omdat het in onze westerse maatschappij niet meer mogelijk is B12 mee* te krijgen met* de groente en fruit.
*In plantaardige producten zit geen, voor de mens opneembare, B-12 maar vroeger nam men makkelijker B-12 op bij minder schoon geproduceerde groenten bijvoorbeeld, de voedingsbodem was destijds veel minder bewerkt.
De voedingsbodem was daardoor rijker en er kwamen meer natuurlijke micro organismen voor.
Men at daarbij eenvoudigweg meer bacterien waarin B-12 voorkomt en DAARBIJ at men met de groente ook, per ongeluk, dierlijk (insecten) en kreeg men ook mee van de natuurlijke bodemmest, waarin juist ook B-12 voorkomt.
Tegenwoordige westerse samenleving kweekt en wast de groente zeer schoon ook op biologische velden. Daar zijn regels aan gebonden. De landbouwgronden worden thans veel meer bewerkt, hetgeen de bodem meer uitput.
Het nu moeten nemen van enkele B12 pillen per week is geen nadeel van leven alleen op plantaardige producten maar meer als nadeel ontstaan door het intensief ingrijpen van de mens op de natuurlijke voedingbodem.

Een B-12 gebrek is sluipend en kan vele jaren duren eer men het merkt!
In de menselijke darm komen wel micro-organismen voor die B-12 bevatten. Echter deze micro-organismen bevinden zich in een deel van de darmen waar de B12 niet meer kan worden opgenomen.
Daarom zijn mensen afhankelijk van een B-12-bron buiten het eigen lichaam, extern dus.
Neem B-12 tabletten, ga goed om met uw gezondheid!

Wist u dat: Veel vlees- en zuiveletende mensen krijgen op dit moment overigens niet minder vitamine B12 van farmaceutische herkomst binnen dan pil-slikkende veganisten! In de bio-industrie wordt B12 namelijk kunstmatig toegevoegd aan het voer. Anders zou de mens die vlees eet, te weinig B12 binnen krijgen.

Verzorg uzelf goed, eet gevarieerd en let op uw B-12 laat zo nu en dan eens een bloedonderzoekje bij de arts maken om te zien of u het goed doet.
Naast voeding is er nog een belangrijke factor waardoor het lichaam niet genoeg B12 bevat: opnamestoornis.
B-12 wordt dan niet meer via de maag opgenomen!
Voeding verrijkt met B-12 of een B-12-tablet innemen, heeft dan geen uitwerking meer.
In dit geval is het wel mogelijk B-12 via een injectie binnen te krijgen. Vaak wordt in de bips geprikt maar dat hoeft echt niet, u kunt verzoeken de prik in de bovenarm te krijgen ! (vraag wel of men de vloeistof langzaam wil inspuiten zodoende merkt u er niks van)
B-12-tekort kan dus ook voorkomen bij mensen die niet alleen plantaardig eten!
Voor uitgebreide info gaat u naar deze site en naar de B12-tekort startpagina.

Wat zijn de ijzerbronnen? Bessen, gedroogde fruit**, noten, gekiemde zaden, zeewier.

**Indien u gedroogd voedsel wilt eten, dient de drogings-temperatuur om het water mee te verwijderen/verdampen, niet hoger te zijn dan 40 graden, met deze temperatuur worden de enzymen niet aangetast.
Hier kunt prima het handige apparaat dehydrator voor gebruiken maar ook de gewone oven op laagste stand met deur open. Let wel goed op de juiste temperatuur.

Rawfood bron van leven!

lees meer